2025.11.04.

2 thoughts on “Hogyan bújjunk gyáván bölcseink mögé?

  1. Gábor György észrevétele:
    Van egy fideszes önkormányzati képviselő, történetesen az én kerületemben, bizonyos Sebes Gábor nevű személy, aki szakmányban helyezi fel a rólam szóló, mocskos kis feljelentéseknek szánt hazug posztjait. Ám eközben ez az ember technikailag nem teszi lehetővé, hogy reagáljak akárcsak egyetlen írására is. Ma éjszaka egy egyetemi kollégám juttatta el hozzám Sebes Gábor fideszes önkormányzati képviselő legújabb gyöngyszemét.
    Íme: „Gábor György visszataszító figurája a magyar közéletnek. Vallásfilozófusi köpenyben mocskolja a Vatikánt (saját fülemmel hallottam), és a magyar zsidó – nem zsidó magyar együttélést gáncsolja. Miatta még a rabbinikus irodalomban is el kellett merülnöm! ”
    Miután az ilyen színvonalú és szellemiségű emberekkel nem kívánok semmiféle Facebook-vitába keveredni, ezúton üzennék neki, egyúttal kérve valakit kedves ismerőseim közül, hogy Sebes Gábor fideszes képviselőhöz legyen kedves eljuttatni az alábbi üzenetemet:
    Uram, ugyan miért is zavarna, ha személyem nem kapott aranykeretes helyet szíve legrejtettebb szentélyében? Nem kedvelni, sőt, egyenesen gyűlölni engem, természetesen joga van, amiként ennek valódi okát – fideszes kötődésén túl – reményeim szerint talán majd egyszer, egy pszichiáter díványán, alkalma lesz kibeszélni. Azzal sincs bajom, ha ostobaságokat hord össze, ezt sem tiltja a törvény, s azt sem tartom bűncselekménynek, ha butaságokat, állít, s ha krónikus frusztráltságát hazugságaival próbálja csillapítani és mások előtt igazolni. De a Büntető Törvénykönyv azt sem tiltja, hogy hozzászóljon olyanhoz, amiről fogalma sincs, tegye csak bátran, ehhez is adottak a lehetőségek. Azt pedig kifejezetten eredménynek tekintem, ha – mint írja – miattam még a rabbinikus irodalomban is el kellett merülnie. Ezért köszönettel tartozik nekem, mert amint a Misna, Szanhedrin 4:5 alatt olvasható: לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא.
    Hogy a szöveg olvasata ne okozzon gondot önnek, közlöm hevenyészett fordítását: Ezért teremtetett az ember egyedül a világban, hogy tanítson arra: aki egyetlen lelket veszejt el, úgy tekintenek rá, mintha egy teljes világot veszejtett volna el; és aki egyetlen lelket tart fenn (ment meg), úgy tekintenek rá, mintha egy teljes világot tartott volna fenn (mentett volna meg).
    És ha már, akkor csak a kíváncsiságomat csillapítandó, érdeklődnék, vajon milyen nyelven „merült el” a rabbinikus irodalomban? De a lényeg, amiért írok: tennék önnek egy ajánlatot! Feljelentésfélének szánt kis piszkos bejegyzése szerint a Vatikánt („saját fülemmel hallottam” – még szép, hogy a saját fülével és nem máséval, de az ön pártszolgálatos mentalitásából elképzelhető, hogy „más fülével” hallotta), szóval az ajánlatom az volna, hogy egy megbeszélt időpontban és egy nagyobb számú publikum előtt (felajánlom erre a célra az általam vezetett OR-ZSE Doktori Iskolájának bármelyik helyiségét) tegye meg szöveghű és pontos észrevételeit mindazzal kapcsolatosan, amit a Vatikánról – önnek nagyon nem tetsző módon –állítottam, hogy azt rögtön megvitathassuk az ön nyilvánvalóan széleskörű vatikáni és egyháztörténeti felkészültsége és ismeretei alapján, továbbá megbeszélnénk az ön által tanulmányozott rabbinikus irodalom vonatkozó fejezeteit. Természetesen az eredeti nyelven írott Talmud-kiadványok az egyetem rendelkezésére állnak, erről nem kell gondoskodnia. Tanulságos és felettébb izgalmas szellemi csemegének nézünk elébe, annál is inkább, mert a vita, a disputa abszolút beleillik a rabbinikus hagyományba, mi több, a diszkusszió – mint ezt ön bizonyára tudja – a rabbinikus hagyomány egyik meghatározó, tartalmi értelemben vett szubsztanciális összetevője. És persze ezen alkalommal annak megbeszélésére is sort keríthetünk, hogy ez a bizonyos „saját fülemmel hallottam” tapasztalati hivatkozása vajon miként vált egykoron a történeti megismerés messze nem elsődleges és messze nem leghitelesebb forrásává, s az αὐτοψία mellett már a megismerésben Hérodotosz és Thuküdidész ennek hányad rangú szerepet tulajdonított. Várom szíves visszajelzését, egyúttal szeretném világossá tenni, hogy a Facebook ezen felületét nem tartom vitára alkalmasnak, azt őrizze meg továbbra is a Harcosok Klubjában elvárt privát mocskolódásai számára, a disputát kizárólag szakmai környezetben kívánom folytatni önnel.

  2. Furcsállom, hogy Gábor György küldönc útján írja meg a „véleményét”, aminek gyakorlatilag semmi köze az írásomhoz.
    Nem vagyok fideszes önkormányzati képviselő. (Bár egy demokráciában az sem bűn)
    Nem foglalkozom Gábor Györggyel „szakmányban”, egyetlen bejegyzést tettem ki róla.
    Személyeskedik, köntörfalaz, műveltségét fitogtatja, de egy szót sem ír a lényegről.

    Semmit nem cáfol meg, de még csak nem is vitat abból, amit leírtam.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kol Israel
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.