„Megtartani a becsületet”, avagy Seifert Gézáné és a kommunista államhatalom
Bár egy bizonyos életkor felett talán minden zsidó ember hallott Magyarországon Seifert Gézánéről, érdekes módon életútját, karrierjét és az államhatalomhoz való viszonyát még egyetlen tudományos igényű cikk vagy tanulmány sem dolgozta fel. Az alábbiakban Seifert Gézáné életútját és hatalomhoz való viszonyát mutatjuk be, különös tekintettel az Egyházügyi Hivatalra és a titkosszolgálatokra. Először Seifertné több órás, a University of Southern California Shoah Foundation számára adott életút-interjúját[1] foglaljuk össze, majd ezt vetjük össze a primer levéltári forrásokkal.
Seifert Gézáné, leánykori nevén Riemer Ilona (Leah bat Khayle) 1921. január 26-án született Budapesten. A család a Páva utcai zsinagógába járt, és későbbi férjét már voltaképpen itt megismerte, bár akkor még „nem gondolt róla sokat”. Seifert Géza ekkor a Lónyay utcában lakott, és már a harmincas évek elejétől praktizáló ügyvéd volt, míg Riemer Ilona óvónő volt egy hitközségi óvodában. Ez azonban nem feltétlenül mutatja a család gazdasági helyzetét, hiszen Ilona gazdag családból származott: apja Riemer Oszkár, a Páva utcai hitközség alelnöke, egyben a Riemer szikvíz-dinasztia tagja volt, 1931-ben éves tiszta nyeresége 10 ezer pengő fölé rúgott, ez akkor hatalmas összegnek számított. Ezt az adatot érdemes összevetni azzal, amit 1976-os, az Állami Egyházügyi Hivatalnak (ÁEH) benyújtott önéletrajzában írt: „Édesapám szikvíz készítő kisiparos volt.”[2]
Ilona a holokausztot az Ocskay-féle ruhagyűjtő munkaszolgálatos században élte túl, férje megszökött a munkaszolgálatból, aztán a gettóba került. Az interjúban Ilona megrázó módon részletezte a zsidó óvodások felszabadulás utáni lelki és fizikai állapotát. Talán nem meglepő módon a család nagy csapásként élte meg, amikor a szikvízüzemüket 1948-ban államosították: „Elrabolják, de hát nekünk rengeteg munka és pénz feküdt benne, a magunk munkájának keresetéből felépítettük. (…) Azt mondták: kérem, majd értesítjük” – panaszolta fel interjújában a kommunizmus alapvetését, miszerint a „tőkésektől” bizony bármit el lehet venni. Férjével a felszabadulás utáni házasodási láz sodrásában kezdtek ismerkedni egymással, 1947. szeptember 7-én házasodtak meg. „Tudta, hogy bennem minden vonatkozásban egy igazi hitvestársat kapott, vagy feleséget ahogy ő mondta, mert az fele mindennek” – idézte fel, ahogyan azt is felemlegette, hogy délutáni sétáikon mindent megbeszéltek, és férje a munkahelyi ügyeibe is alaposan beavatta.
Az életútinterjú jelentős része talán érthető módon férjéről szólt. Férje az Új Élet cikkeiben először a Páva utcai hitközség elöljárójaként, majd a BIH szertartási elöljárójaként, később a BIH alelnökeként szerepelt. Emellett volt a szovjet követség jogtanácsosa és katonai ügyész is. Utóbbi szerepben végzett tevékenysége egyelőre feltáratlan. 1956-os szerepéről itt írtunk. 1966-ban Sós Endre helyére került a MIOK és a BIH elnökeként. Seifertné interjúja szerint emellett fenntartotta ügyvédi praxisát, de minden munkát ingyen vállalt el – ezzel szemben az ÁEH adatai szerint férje komoly összegeket keresett ügyvédként is.
Férje 1976-ban hunyt el, álmában, gyorsan és fájdalommentesen, sábbát este. „Az isten csak úgy tud elvinni valakit így akit nagyon szeret” – idézte fel özvegye. Seifert Géza halála után Seifertné felkérést kapott az államtól, hogy dolgozzon a hitközségben, ami számára meglepő volt, mert állítása szerint ő „soha” nem dolgozott korábban. Úgy emlékezett, Bárdi Dezső későbbi ügyvezető MIOK-alelnök kérte meg, hogy legalább részben töltse be a férje után hagyott űrt, bár valójában az ÁEH szemelte ki őt a feladatra, mondván: egyébként is mindent tudott, amit a néhai férje is.
Szerinte az ÁEH azt kérte, hogy a MIOK-on belül állítson fel egy „külkapcsolati irodát”, és ő ezzel foglalkozott, amíg az új elnököt megtalálták – egyébként 8 hónapos folyamat volt, míg végül kiválasztották Héber Imrét. Seifertné hivatalosan főtitkár lett, de állítása szerint előbb kikérte az ortodoxok véleményét, ahonnan azt a választ kapta, hogy sehol sincsen írva, hogy nő nem lehet hitközségi főtitkár. Az interjúban Seifertné többször elmondta, hogy ő „messzemenően betartotta a zsidó tanításokat”, és hogy férje ösvényén járva – voltaképpen az ő „fentről” kapott „útbaigazításait” követve –, „a Smá Jiszráéllel a szívemben” végezte a munkáját.
Munkája során szerinte „nagyon sok kritikus helyzet volt”, de benne csak egy érzés volt: „őszintének lenni”, mert „a becsületemet kell megtartani, hogy ha tükörbe nézek, ne köpjem le magam. Nem voltam megalkuvó” – bizonygatta. Az egyik fő vitatéma az állammal Izrael megítélése volt, főleg az 1973-as jomkippuri háború és az 1982-es libanoni háború idején. Seifertné állítása szerint ő nem hitte el az Izraelről szóló rémhíreket, mert „zsidó ember nem ül föl ilyen dolgokra, amiket itt a mi újságjaink írtak”.
Fontos vitapontként említette, amikor az ÁEH cikket akart látni az Új Életben egy incidensről, amikor állítólag izraeli katonák „csecsemőket” gyilkoltak a „Golánon”. Szerinte arra hivatkozva utasította el ezt, hogy az Új Élet kulturális lap, és nem ír terrorizmusról. Mint kifejtette az interjúban, egyébként is, „az izraeli katonák csecsemőket nem ölnek, főleg akkor, ha nincs okuk rá, és asszonyokat sem ölnek”. Itt valószínűleg az 1982-es szabrai és satilai tömeggyilkosságról volt szó, melyet egyébként nem izraeli erők, hanem keresztény arab falangisták követtek el Libanonban, ám tény, hogy a mészárlás során a közelben állomásozó IDF nem avatkozott be. A történteket követően az izraeli Kahán-vizsgálóbizottság mondta ki az izraeli fél indirekt felelősségét.[3] „Hazudni nem szabad, abba a percben az embernek vége, eddig sem tettem, azért van megbecsülésem, mondtam akkor” – közölte állítólag Miklós Imre államtitkárral, az ÁEH vezetőjével.
*****
Eddig tehát az öntörténet. Mit mutatnak a levéltári dokumentumok? Seifertné tollából hosszú jelentések tucatjai maradtak meg az ÁEH iratanyagában. A hölgy láthatóan grafomán volt, amiről mondjuk Héber vagy Salgó egy-két oldalon beszámolt, arról ő harmincoldalas jelentéseket írt. Ezekből szinte felesleges is idézni, teljesen szikár eseményleírások: melyik kongresszuson ki beszélt, mi volt a téma. Ezen kívül beszámolt a külföldi vendégek látogatásairól, hogy kivel, miről beszélt, és néha eljárt Scheiber Sándor kidusaira is, azokról is beszámolókat készítve. Ezek nem voltak feltétlenül negatív tartalmú anyagok, és ezeket a szövegeket aláírta saját nevével. Ennél érdekesebb pl. az a két dokumentum, melyek szerint 1977. január 2-án azt az értesítést kapta a hölgy, hogy a neves izraeli-magyar újságíró, Rappaport Ottó keresi az Új Kelettől, és interjút szeretne. Seifertné az ÁEH-nak írt levelében felvázolta, hogyan kezelné a felmerülő kérdéseket, ám a papírra tollal valaki azt írta: „Ne adjon interjút.” Három nappal később kereste telefonon Rappaport az interjú ügyében. Seifertné újabb beszámolója szerint közölte: az interjút „én nem tartom alkalmasnak, hivatkozva arra, hogy a hallási lehetőség olyan rossz éppen ezen beszélgetésnél is, hogy könnyen félreértés merülhetne fel”.[4]
De Seifertné nem csak a saját neve alatt írt jelentéseket, és nem csak az ÁEH utasításait fogadta meg. Seifert Gézáné azonos volt a BM III/I. csoportfőnökség (külső hírszerzés) „Hédy” fedőnevű társadalmi megbízottjával, akit elsősorban cionistaellenes hírszerzés vonalán alkalmaztak. „Hédynek” ugyan nem maradt meg a 6-os kartonja, de az azonosítást így is el lehet végezni. Bár a női fedőnév nem feltétlenül takar nőt is, a BM III/I-4. osztály egyik datálatlan, de már Seifert Géza halála utáni feljegyzése világosan leírta, hogy „Hédy” esetében „a tmt. (társadalmi megbízott) erős aktivizálódása a MIOK vezetőségében úgy belföldi, mint külföldi vonatkozásban bizonyos anomáliákat okoz. A felekezetben 5000 éves tradíció, hogy a nők nem tölthetnek be vezető szerepet. Ő pedig sokszor az elnököt is háttérbe szorítva igyekszik saját személyének fontosságát kiemelni. Pl. beszélgetés során az elnöktől kérdeznek valamit és mielőtt az még megszólalna, ő már mondja is a választ”.[5]
„Hédy” tehát egy nő volt a Héber-érában a MIOK felső vezetésében: ez ugyan még nem zárja le vitán kívül a kérdést, ám egy másik, 1979 májusi dokumentum szerint a Zsidó Világkongresszus éves közgyűlését Koppenhágában tartották meg, és a magyar delegáció részeként utazott ki „Hédy” fedőnevű ügynök is.[6] Az Új Élet korabeli számából és az ÁEH adattárából szerencsére azonosítható, hogy kik vettek részt magyar oldalról a koppenhágai kongresszuson: Héber Imre, Salgó László és Seifert Gézáné.[7] Az azonosítás innentől fogva nem különösebben bonyolult, mivel a három személyből egy volt csak nő.
Milyen feladatokat kapott „Hédy” a nemzetközi zsidó szervezetekkel való tárgyalások során? Egy 1979 februári anyag szerint a hazai tárgyalásokon viszonylag egyszerűek voltak az utasítások: „Folyó hó 14-20 között a JOINT vezetői hivatalos tárgyalásokat folytatnak hazánkban a MIOK vezetőivel. A tárgyalások menetében »Hédy« fn. hálózatunk jelentős szerepet kap. A hálózati személy feladata a tárgyalás menetéről naprakész tájékoztatás nyújtása, és az operatív és egyházpolitikai elképzelések érvényesítése.” Az üggyel ekkor Bándi Ferenc r. őrnagy foglalkozott, a feladatokat a BM III/III-1-c. alosztály és a III/I-11. osztály közösen határozták meg, magyarán „Hédy” egyszerre kapott utasítások a BM belsőreakció-elhárítással és a hírszerzéssel foglalkozó részlegeitől.[8]
Ugyanerre utal az a datálatlan dokumentum, melyben a BM III/III-1-c. alosztály és a III/I-4. osztály közösen határozták meg a „»Hédy« fn. tmt. (fedőnevű társadalmi megbízott) foglalkoztatása során (felmerülő feladatokat) a MIOK-kal kapcsolatos operatív feladataink megvalósításához”. Feladatai pontokba szedve így szóltak: jelentsen a külföldi vendégekről, főleg a Magyar Zsidók Világszövetségének tagjairól. Jelentsen a MIOK belső problémáiról, főleg a rabbik, világi vezetők közötti ellentétekről. Jelentsen a MIOK anyagi ügyeiről. Jelentsen az Országos Rabbiképző Intézetről, különösen a hallgatókkal felmerülő problémákról, kifogásolható magatartásukról, az ott tanuló külföldi hallgatókról. Külön pont volt Scheiber Sándor: „Hédynek” jelentenie kellett a neves neológ rabbi „politikai arculatáról, (annak) alakulásáról”, „a MIOK egyes vezetőivel való kapcsolatáról”, „külföldi kapcsolatairól”, „a péntek-eseti összejöveteleken megjelenő külföldiekről”, azok véleményéről, „arculatáról”. Feladata volt, hogy a mindennapi munkában legyen vele barátságos, de azért értesse meg vele, hogy „az országos ügyek az elnökség hatáskörébe tartoznak és ezekhez neki semmi köze”. „Hédy” feladata volt továbbá támogatni a MIOK vezetésén belül „azokat, akik egyértelműen kiállnak egyházpolitikánk mellett és azt aktívan támogatják”, például Héber Imre elnököt.[9]
Ennél jóval izgalmasabb kitételek olvashatók azokban az iratokban, melyek „Hédy” feladatait szabták meg a ZSVK különböző konferenciáinak esetében. Egy 1978. szeptember 25-i jelentés szerint például a ZSVK Európai Tagozatának folyó hó 16-18-án Brüsszelben megtartott üléséről a hírszerzés több fontos ügynöki beszámolót, illetve eredeti dokumentumot is beszerzett. „A fenti jelentéseket s a megszerzett dokumentumokból két példányt a 6-os osztálynak is megküldtük, amit továbbítottak, illetve továbbítanak majd a Szovjet Állambiztonsági Szerv illetékeseihez.” A jelentés világossá tette, hogy az iratokat, köztük „a ZSVK határozatait” „Hédy” fedőnevű társadalmi megbízottjuk szerezte be, aki „a hivatalos magyar delegáció tagjaként, megfigyelői minőségben vett részt az ülésszakon”. A jelentés elégedett volt a hálózat munkájával: „a brüsszeli értekezlettel kapcsolatos akciónk gyors és eredményes végrehajtása mindenekelőtt” a társadalmi megbízott „fegyelmezett, pontos munkájának volt az eredménye.” „Hédy” a kapott feladatát „maximálisan teljesített(e)”.[10]
A fentiek szerint tehát „Hédy” feladata volt a nemzetközi zsidó szervezetek konferenciáiról eredeti dokumentumokat megszerezni, majd átadni azokat a magyar szerveknek, akik egyből küldték is tovább a másolatokat a KGB-nek. A kapott feladatok valószínűleg eleve a KGB részéről lettek meghatározva. Ugyanebben a dossziéban – noha nem említve konkrétan „Hédyt” – szerepel egy levélváltás a szovjet társszervvel, mely szerint „hivatkozással a Szovjet Állambiztonsági Szervek 1976. június 15-én kelt (…) feljegyzésére, közöljük, hogy a Cionista Világszövetség (…) kongresszusára lehetőségünk van két megbízható hálózati személy kiküldésére. (…) A kongresszussal kapcsolatos hírigényeiket (…) kérjük soron kívül (…) megküldeni, hogy megbízottjaink felkészítésénél figyelembe vehessük”.[11]
„Hédy” hasonlóan jól teljesített a ZSVK már említett éves közgyűlésén Koppenhágában, 1979. május 28-án. Az erről szóló összefoglaló, melyet a BM III/I-11. osztálya állított ki, fényt derít rá, hogy „Hédy” feladata ezúttal nem csak a dokumentumok megszerzése, hanem a konferencia egyik bizottságának befolyásolása volt: feladata az volt, hogy a „szovjet antiszemitizmus” vádja ne kerülhessen napirendre és arról ne fogadjanak el határozatot. „Akciónk eredményeként a Koppenhágában május 14-én, az esti órákban befejezett ülésszak valamennyi dokumentuma május 15-én birtokunkban volt. Az eredeti dokumentumok fénymásolatait május 17-én megküldtük a szovjet baráti társszerveknek (…). »Hédy« fn. tm. Budapestre történt visszaérkezése után harminc gépelt oldalas jelentést készített az ülésszak fontosabb eseményeiről. »Hédy« (…) határozott fellépésének tudható be, hogy a tervezett szovjetellenes támadás elmaradt, a »szovjet antiszemitizmus« témájának megvitatását levették az ülés napirendjéről”. A megszerzett dokumentumok olyan témákat érintettek, mint az iráni zsidó közösség megsegítése, a palesztin terrorizmus vagy a nyugati neonáci mozgalmak elleni küzdelem – mind csemegék a szovjet hírszerzés számára.[12]
Nem ismert, hogy „Hédyt” kizárták-e valaha a hálózatból, ám tény, hogy egy, a hírszerzés ügynökeit felsoroló 1987-es listán már nem szerepel. Seifertnével az egyik problémájuk az volt, hogy túl sok kérdésbe szólt bele. Kimondottan rossz visszhangja volt egyik izraeli sajtóinterjújának, mely azzal a címmel jelent meg, hogy „Az »erős férfi« a magyar zsidóság gyülekezetében egy asszony”, s melyben Seifertné állítólag arról beszélt, hogy mindenhova bejáratos Magyarországon, „nincs zárt ajtó előttem”, továbbá tett néhány kritikus megjegyzést a rendszerre, és kiemelte, hogy szerinte férje mindig Izrael-barát volt („még a legnehezebb időben sem mondott férjem egy rossz szót sem Izraelről”).[13] Utóbbi állítás egyébként messze nem volt igaz, és az interjúval gyakorlatilag mindenkit sikerült felbosszantania: a MIOK férfi vezetőit, az államhatalmat és azokat a cionistákat is, akik nem szerették Seifert Gézát.
Az utolsó csepp valószínűleg az a konfliktus volt, mely a már említett, szabrai és satilai tömeggyilkosság kapcsán feszült Seifertné és az ÁEH között. Az életút-interjúban említett epizód a primer források tükrében igaz volt, és az ÁEH valóban rosszul vette kérésének elutasítását. Egy 1982 decemberi összefoglaló szerint „az elnökség most látványosan kettészakadt, Héber-Seifertné és Bárdi-Bakos (Lajos) kettősökre. Dr. Salgó főrabbi, mint a magyar rabbiság vezetője, Bárdiékat támogatja. (…) A politikai ellentéteket a következőkben foglalhatjuk össze: Bárdi és Bakos alelnökök, valamint Salgó főrabbi szerint a MIOK-nak nyilatkoznia kellett volna a bejrúti vérengzések kérdésében.” Az összefoglaló elkészülte után megszületett az ítélet: „Dr. Seifert Gézáné főtitkárral Miklós elvtárs tárgyal, a főtitkári tisztségről való lemondás ügyében. Dr. Seifertné egészségi okokra hivatkozva főosztályvezetőként csak a külügyi munkákkal foglalkozzon.”[14]
Seifertné hivatalosan 1990. június 30-ig vett részt a MIOK életében. 2006. június 23-án hunyt el – ő is pénteken, mint egykoron Seifert Géza. Férje mellé temették a Kozma utcai izraelita temetőben, a temetésén Schweitzer József rabbi beszélt.[15] Tevékenységét máig erősen negatívan ítélik meg, noha az ezen cikkhez végzett kutatás során beszéltem olyanokkal is, akik úgy emlékeztek, a hölgy számos pozitív kezdeményezést segített, támogatott a zsidó közéletben (míg más kezdeményezéseket, pl. Max Diamont Jews, God and History című könyvének magyarra fordítását, elfojtotta[16]). Azt, hogy a fentiek tükrében sikerült-e „messzemenően betartania a zsidó tanításokat”, ahogyan életút-interjújában fogalmazott, majd az utókor ítéli meg.
–
[1] USC Shoah Foundation 50450.
[2] Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára (MNL OL) XIX-A-21-c. 89. d.
[3] Magyar szál a történetben, hogy az ezt követő tüntetések során egy szélsőjobboldali aktivista 1983 februárjában gránátot dobott a Békét, most! szélsőbaloldali mozgalom tüntetésére, megölve a kolozsvári származási Grünzweig Emil tüntetőt. A tüntetések és a gyilkosság hatására Ariel Saron védelmi miniszter lemondott, de tárca nélküli miniszterként a kormány része maradt.
[4] MNL OL XIX-A-21-c. 87. d.
[5] Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára (ÁBSZTL) 3.1.5. O-17169/5. 190-192.
[6] ÁBSZTL 3.2.5. O-8-504/6. 211.
[7] Új Élet, 1979. június 1. és MNL OL XIX-A-21-c. 87. d.
[8] ÁBSZTL 3.2.5. O-8-504/6. 204.
[9] ÁBSZTL 3.1.5. O-17169/5. 190-192.
[10] ÁBSZTL 3.2.5. O-8-504/6. 205-209.
[11] ÁBSZTL 3.2.5. O-8-504/6. 76.
[12] ÁBSZTL 3.2.5. O-8-504/6. 211-213. Tegyük hozzá: itt és az iménti iratban egy másik, nem magyar hálózati személy tevékenységét is pozitívan értékelték a konferenciákon, de ehhez a személyhez a cikkben szereplő történetnek nincsen köze.
[13] MNL OL XIX-A-21-c. 87. d.
[14] MNL OL XIX-A-21-d. 0020/1-7/1982. (122. doboz).
[15] https://regi.sofar.hu/2006/06/26/valaki-ismet-elment-a-regiek-kozul/
[16] Ehhez lásd interjúmat Szekeres Gábor fordítóval: Szekeres Gábor: „Az antiszemitizmus örök, alakváltó jelenség”. Neokohn, 2019. október 7. https://neokohn.hu/2019/10/07/szekeres-gabor-az-antiszemitizmus-orok-alakvalto-jelenseg/
Nem értem, milyen apropóból született ez a cikk, hiszen évek óta nem él már. I.nyugosztalja, nem ő találta fel a spanyol viaszt. Egyébként én úgy tudtam, hogy amikor a férje meghalt, az illetékesek közölték, hogy neki kell lennie az utódjának. És lett. Én 1990-ben ismertem meg, amikor megalakult a Magyar-Izraeli Baráti Társaság, és bár ő semmit nem csinált ebben, de mindenütt ott volt. Ma már azt hiszem rajtam kívül nem él már senki az alapítók közül. Én nem sokat tudtam róla, de pl azt igen, hogy évekig megakadályozta hogy Naftali Kraus Magyarországra jöhessen, feltehetően befolyása volt ebben a magyar szerveknél. Nagyon nem kedvelte, ami enyhe kifejezés. Amikor az International Congress of Jewish Women néhány vezetője idejött látogatóba, megbeszélést tartottunk már nem emlékszem milyen szervezeti formában, akkor ők engem felkértek, hogy hozzam létre a magyar csoportot. Ezt IIona megakadályozta, majd valaki mást csak úgy elküldött Londonba, /valamiért ott volt a központ/ mielőtt velem tárgyalhattak volna. Én persze azonnal megírtam nekik, hogy mi a helyzet, én nem vállalok semmi feladatot, és ők úgy reagáltak erre, hogy értjük. Nem is jött létre semmi. Már nem is tudom, melyik szervezet nevében kivitt néhányunkat Izraelbe, luxus körülmények között éltünk akkor. Én csak úgy figyelgettem őt, egész nap telefonált valakikkel, jó hosszan, szörnyű angolsággal. Részünkre nagyon jó programot is rendezett. Sose jöttünk rá, miért voltunk ott, de ő folyamatosan tárgyalásban volt valakikkel. Az én szememben sajnálatra méltó volt, mert -szerintem – számára semmi más nem volt fontos, csak hogy fontosnak látszódjon. Nyugodjék békében