
Aryeh Citron cikkének fordítása a chabad.org oldalról.
„És készítsenek számomra szentélyt, hogy közöttük lakozzam!”¹
Ez a vers szolgál alapul a Szentély és a Szent Templom megépítésének micvájához. A Zohár² szerint ebbe a micvába beletartozik a zsinagógák építésének kötelezettsége is. Hasonló értelemben a Talmud³ azt tanítja, hogy a diaszpórában található zsinagógák és tanházak „miniatűr szentélyeknek” számítanak. Emiatt találunk olyan előírásokat, amelyek szerint a Szent Templom egyes fizikai jellemzőit a zsinagógák építésénél is figyelembe kell venni. Számos olyan törvény is létezik, amely a Szent Templom iránti tiszteletet írja elő, és ezek a törvények a zsinagógák tiszteletére is vonatkoznak.⁴ Ez a cikk több példát mutat be ezekre a hasonlóságokra, valamint ismerteti a zsinagóga építésére és szerkezetére vonatkozó egyéb törvényeket is.
Közösségi kötelezettség
A zsinagóga építésének felelőssége kollektíven a zsidó közösség minden tagjára hárul. A kötelezettség akkor lép életbe, amikor a közösségben legalább tíz felnőtt, bár micvát elért zsidó férfi él.⁵ A zsinagóga építésének finanszírozásának a közösség tagjaitól kell származnia, és az egyének anyagi lehetőségeihez mérten kell beszedni. Ha a közösség nem engedheti meg magának egy zsinagóga megvásárlását vagy építését, akkor kötelesek imádkozásra alkalmas helyiséget bérelni.⁶ Ezzel szemben, ha megengedhetik maguknak egy zsinagóga megvásárlását vagy felépítését, nem szabad beérniük a bérléssel.⁷
Az épület szerkezete
- Mivel a zsinagóga Isten imádatának szentelt hely, a lehető legszebb módon kell megépíteni.⁸
Technikailag a zsinagógának kellene lennie a város legmagasabb épületének.⁹ A modern városokban ez azonban nem kivitelezhető. Ezért megengedett, hogy valaki a zsinagógánál magasabb házat építsen, bár ha lehetséges, jobb ezt elkerülni.¹⁰ - A zsinagógának legyenek ablakai,¹¹ amelyek Jeruzsálem felé néznek.¹² Ideális esetben legalább¹³ tizenkét ablaknak kell lennie, de nem szükséges, hogy mindegyik Jeruzsálem felé nézzen.¹⁴
- Az utcára nyíló ajtó és a szentély bejárata között egy külön helyiségnek vagy folyosónak kell lennie. Ez lehetőséget ad a híveknek, hogy összeszedjék magukat, mielőtt belépnek a szentélybe.¹⁵
- A szentély bejáratának az imádkozás irányával ellentétes oldalon kell lennie.¹⁶ Például Izraeltől nyugatra fekvő országokban, ahol az emberek kelet felé imádkoznak, a zsinagóga bejáratának nyugaton kell lennie.
Az épület belseje
Aron ha-kodes
A szentélyben lennie kell egy frigyszekrénynek (más néven aron ha-kodes vagy frigyszekrény),¹⁷ amely a Tóra-tekercseket őrzi. A frigyszekrényt azon az oldalon kell elhelyezni, amerre az imádkozók fordulnak.¹⁸
A frigyszekrénynek ajtóval és függönnyel (parokhet) kell rendelkeznie. A függönyneklehetőleg a frigyszekrény ajtaján kívül kell függnie.¹⁹ Ez hasonlít a Templomban lévő frigyládához, amely előtt egy függöny takarta a Szentek Szentjébe vezető bejáratot.²⁰
Lehetőleg a frigyszekrényt magasabb szinten kell elhelyezni, mint a szentély többi része, és lépcsőnek vagy lépcsőknek kell vezetniük hozzá.²¹ A kohaniták ezen a magaslaton állva mondják el a papi áldást.²²
Bima
A bima az a pulpitus, amelyet a Tóra felolvasására használnak. A bima helye a szentély közepén kell, hogy legyen.²³ Ez hasonlít a Szent Templom elrendezéséhez, ahol az oltár az udvar közepén állt.²⁴ Ha a bima nem helyezhető a középre, akkor legalább egy széksornak kell lennie közte és a frigyszekrény között.²⁵
Lehetőleg néhány, de legfeljebb hat lépcsőfok vezessen fel a bimához.²⁶
Ámúd
A házán (az imádkozás vezetője) egy olvasóállványnál áll, amelyet ámúdnak neveznek. Az ámúdnak a frigyszekrény felé kell néznie, de nem közvetlenül előtte kell elhelyezkednie. Szokás szerint kissé a frigyszekrény jobb oldalán áll.²⁷
A szefárd hagyomány szerint a házán a bimánál állva vezeti az imádkozást.²⁸
Mechica
A férfiak és nők számára külön szekciókat kell kialakítani egy válaszfallal, amely lehetővé teszi az imádkozásra való összpontosítást zavaró tényezők nélkül. Ezt a válaszfalat mechicának nevezik. Ez hasonlít a Szent Templom felépítéséhez, ahol nagyobb tömegek jelenlétében külön részeket jelöltek ki a férfiak és a nők számára.²⁹
A mechicának elég magasnak kell lennie ahhoz, hogy megakadályozza, hogy a férfiak rálássanak a nőkre.³⁰ Egyes vélemények engedékenyebbek, és megengedik, hogy a mechica vállmagasságú legyen.³¹ Az összes vélemény szerint azonban ideális esetben legalább egy átlagos ember magasságát el kell érnie.³²
Nincsenek képek
A szentély belsejében nem szabad olyan képeket vagy festményeket elhelyezni, amelyek elvonhatják az imádkozók figyelmét.
Tóra-könyvtár
Minden zsidó közösség köteles egy Tóra-könyvtárral rendelkezni. Ennek tartalmaznia kell a Tanachot (Bibliát), a Talmudot, a Sulchán áruchot (a zsidó törvénykódexet) és más alapvető Tóra-könyveket.³³ Gyakran ezt a könyvtárat a zsinagógában helyezik el.³⁴
Jegyzetek
- Exodus 25:8.
- 3:126a. L. m. uo., 2:59b; Likkutei Sichot, 36. köt., 123–130.
- Megillah 29a.
- L. Talmud, Berachot 62b; A zsidó törvény kódexe, Orach Chaim 151.
- A zsidó törvény kódexe, uo., 150:1; Mishnah Berurah, uo., 1.
- Uo.
- Aruch HaShulchan, uo., 1.
- Zohar 2:59b.
- Talmud, Shabbat 11a; A zsidó törvény kódexe, uo., 2.
- Mishnah Berurah, uo., 4.
- Uo.
- Shulchan Aruch HaRav, Orach Chaim 90:4, az alapja ennek a Daniel 6:11.
- L. Piskei Teshuvot 150, 102. jegyzet.
- Shulchan Aruch HaRav, uo.
- Uo., 19.
- A zsidó törvény kódexe, uo., 5. Lásd Chatam Sofer responzája, Orach Chaim 27.
- A zsidó törvény kódexe, uo.
- Uo.; Mishnah Berurah, uo., 11.
- Shaarei Halacha U’Minhag, 1. köt., 198. Lásd Yechaveh Daat responza 6:9. L. m. Talmud, Megillah 26b; Rashi uo., sub verbo (s. v.) Perisah; és Tosafot uo., s.v. MeReish.
Egyesek szerint a frigyszekrényen belül is kell függöny.
- L. Exodus 26:33.
- L. Piskei Teshuvot 150:16.
- L. a zsidó törvény kódexét, uo., 128:10.
- Rama, Orach Chaim, 150:5, based on Maimonides, Mishneh Torah, Laws of Prayer 11:3, and Talmud, Sukkah 51b. See Tosafot to Sukkah 52a, s.v. VeCheivan.
- L. Chatam Szófer, Orach Chaim 28.
- Shaarei Halacha U’Minhag, ibid., p. 197.
- Mishnah Berurah, Orach Chaim 150:12. A hatos szám oka, hogy megfelel hat szefirotnak (Zohár 2:205a és kommentárok).
- L. Igrot Moshe, Orach Chaim 2:28.
- L. Elyah Rabbah 131:2.
- Talmud, Sukkah 52b.
- Shaarei Halacha U’Minhag, uo., 198–199, mely szerint legalább hat láb (182,8 cm – a szerk.) magas legyen. L. m. Mishneh Halachot 7:12.
- Igrot Moshe, Orach Chaim 1:39, 41–43.
- Uo., 42.
- Aruch HaShulchan, uo., 150:1.
- A zsidó törvény kódexe, uo., 1. L. Mishnah Berurah, uo., 3; de lásd még a Piskei Teshuvot, 17. jegyzetet is.