
Baruch S. Davidson rabbi írásának fordítása.
A zsidó hit az angyalokban egészen a Teremtés könyvéig nyúlik vissza, ahol olvashatunk arról, hogy angyalok szólítják meg Ábrahámot Izsák megkötözésekor, angyalok jelennek meg Jákob álmában, Jákob angyallal küzd, és még számos más angyali tevékenységről is beszámol a szöveg.¹ Az angyalokat ezután a Tóra, a Próféták és az Írások további könyveiben is gyakran említik.
A zsidó hagyomány szerint az angyal szellemi lény, és nincs semmilyen fizikai tilajdonsága. Az angyalokról adott próféták által leírások – mint például a szárnyak, karok stb. – antropomorf jellegűek, amelyek a szellemi képességeikre és feladataikra utalnak.
Az angyalok nevei
Az első angyalok, akiket név szerint említ a Szentírás, Gávriel (Gábriel) és Michaél, Dániel könyvében szerepelnek.² A Tóra korábbi könyveiben, amikor emberek az angyaloktól a nevüket kérdezték, nem voltak hajlandóak elárulni – ahogyan például Jákob és az angyal fentebb említett találkozásánál,³ vagy amikor egy angyal megjelent Sámson szüleinek a Bírák könyvében.⁴ A Jeruzsálemi Talmud megjegyzi,⁵ hogy az angyalok név szerinti említése csak a zsidó nép i. e. 348-ban Izraelbe történő visszatérését követően vált általánossá. A Talmudban és a Kabbalában sok további angyal is név szerint szerepel. Néhány közismert angyalnév: Uriel, Reziel, Metatron és Laila.⁶
Maimonidész kifejti,⁷ hogy minden angyal tíz rend egyikébe sorolható. Ezek a következők: Chajot Hakódes, Ofanim, Erelim, Chasmalim, Szeráfim, Malachim, Elokim, Bnéi Elokim, Kerubim és Isim.⁸ Ezek a rendek azt jelölik, hogy mennyire képes az adott angyal felfogni I-tent; egyesek mélyebb ismerettel rendelkeznek I-tenről és útjairól, mint mások.
Az angyalok feladatai
A héber „malach” szó angyalt jelent, és maga a szó „küldöttet” vagy „hírvivőt” jelent – mivel az angyalok I-ten küldöttei, akik különféle küldetéseket hajtanak végre. Minden angyal bizonyos feladatokra „van programozva”: például Michaél olyan küldetéseket teljesít, amelyek I-ten kegyelmét fejezik ki; Gávriel I-ten szigorú ítéleteit hajtja végre; Ráfáél feladata pedig a gyógyítás.⁹ Vannak olyan angyalok is, akiket egyetlen meghatározott feladat elvégzésére teremtettek, és miután teljesítették, megszűnnek létezni. A Zóhár szerint¹⁰ az angyaloké az a feladat is, hogy imáinkat és Tóra-tanulmányainkat I-ten trónja elé helyezzék.
Az angyalok egy másik típusa azok, amelyek az ember tettei nyomán jönnek létre. Bölcseink szavaival élve: „Aki teljesít egy micvát, azzal egy angyal-pártfogót szerez magának; aki pedig bűnt követ el, azzal egy angyal-vádlót szerez maga ellen.”¹¹ Ezek az angyalok abból a (értelmi és érzelmi) energiából formálódnak, amelyet valaki egy micva teljesítésébe, Tóra-tanulásba vagy imába fektet – vagy épp ellenkezőleg, amelyet bűn elkövetésére fordít.
Egyes gondolkodói iskolák szerint a „angyal” kifejezés a zsidó irodalomban olykor a természet törvényeire is utalhat, amelyek – bár látszólag „természetes” erők – szintén I-tentől kapott hatalmak; az Ő küldöttei, akik az Ő akaratát teljesítik.¹²
A mindennapi imáinkban megemlékezünk az angyalok dicsőítő énekeiről, amelyeket I-ten előtt zengenek. Az angyaloknak „műszakjai” vannak, és meghatározott időpontokban, nappal vagy éjjel énekelnek. Az általuk énekelt dicséret típusa tükrözi az adott angyal spirituális szintjét. Az angyalok éneklésére utal a fentebb említett történet is, amelyben Jákob megküzd egy angyallal, aki a küzdelem végén könyörög, hogy Jákob engedje el, „mert felkelt a hajnal.”¹³ A Midrás szerint az angyal azért sietett, mert eljött az ideje, hogy énekeljen I-ten előtt. Hasonlóképpen, a Midrás elbeszélése szerint, amikor Mózes negyven napot töltött I-ten társaságában tanulással, az angyalok énekének változó „műszakjai” alapján tudta megállapítani, milyen napszak van.
Megjelenés emberi alakban
A nagy zsidó filozófusok között vita van arról, hogy a Tóra által leírt angyalok valóban látható, fizikai alakot öltöttek-e,¹⁴ vagy pedig spirituális látomás vagy prófécia során jelentek meg – amelyben az angyalok fizikai lényeknek tűntek.¹⁵ Minden megközelítés egyetért azonban abban, hogy egy angyal „látása” érzékfeletti észlelést igényel, mivel az angyalok teste nincs felruházva a fizikai létezés alapvető elemeivel.
Az angyalok és az emberek közti különbségek
Az angyalok magas spirituális szintje ellenére a zsidó lélek szentsége felülmúlja az övékét. Egyedül a zsidó lélek képes alászállni ebbe a fizikai, anyagi világba, hogy azt megtisztítsa és felemelje.¹⁶ Az ember isteni lelke ugyanis „valóságos darabja a Fenti I-tennek”, a Teremtő egy „része”; ezzel szemben az angyalok teremtmények – bár rendkívül szentek.
Ez megmutatkozik abban is, hogy az angyalok egydimenziósak: mindegyiküknek egyetlen, meghatározott isteni szolgálata van. Az emberi lélek viszont sokféleképpen szolgálja I-tent – ami szeretetben, áhitatban stb. jut kifejezésre.
A Tánjában¹⁷ Schneur Zalman liádi rabbi azt írja, hogy mestereitől hallotta: „Ha egyetlen angyal egy tíz összegyűlt zsidóból között állna – még akkor is, ha nem idéznének egy szót sem a Tórából – olyan határtalan és végtelen rettegés és félelem szállná meg őt az isteni Jelenlét miatt, amely fölöttük nyugszik, hogy teljesen semmivé válna!”
Továbbá, az angyaloknak nincs szabad akaratuk, és előre „programozva” vannak arra, hogy I-tent szolgálják. Az ember ezzel szemben azt a küldetést bízták, hogy I-tent szolgálja – de megvan a szabadsága arra is, hogy másként döntsön. Ezért az ember által teljesített micvák sokkal nagyobb értékkel bírnak, mint az angyalok szolgálata, és végtelenül magasabb spirituális szintekre emelik őt – szemben az angyalokkal, akik „csapdába estek” egy állandó szellemi tudatállapotban.
Slomó DovBer lubavicsi rebbe egyszer így írta le, mit érzett a reggeli imák közben: „Amikor ahhoz a részhez érek, ahol az angyalok énerkükkel I-tent dicsérik, irigylem őket. De amikor eljutok a Smához – ahhoz a dicsérethez, amelyet a zsidók énekelnek I-ten előtt –, azon tűnődöm: »Hová tűntek az angyalok?«”
Jegyzetek
- Az angyalok első explicit említése a Tórában a Genesis 16:7, ahol angyal jelenik meg Hágárnak, amikor az elmenekült Sára otthonából. A Midrásban az angyalok hamarabb megjelennek a történelemben. A különböző midrási elbeszélések szerint az angyalokat a teremtés második vagy ötödik napján teremtették.
- 8:16, 10:13, és a többi.
- Genesis 32:30.
- 13:19.
- Rosh Hashanah traktátus 1:2.
- Fontos jelezni, hogy nem javallott ok nélkül kimondani az angyalok nevét, kivéve ha azok gyakori zsidó nevek, mint a Micháel vagy a Gávriél. Amikor I-ten létrehozta az angyalokat, azt mondta nekik, hogy menjenek azokhoz, akik kimondják a nevüket. Ezért nem akarjuk ok nélkül “zavarni” őket. (erről lásd Arizal Taamei Hamitzvotját, a Parshat Vayechi végét).
- A Torah alapjainak törvényei 2:7.
- Zohar II, 43a kicsit eltérő listát ad: Malachim, Erelim, Seraphim, Chayot, Ophanim, Chashmalim, Elim, Elokim, Bene Elokim, és Ishim.
- A fenti angyalok igazából arkangyalok, akik “beosztott” angyalokat dolgoztatnak, akik feladataik ellátásában segédkeznek.
- I. köt. 23b.
- Erkölcsök 4:11.
- Útmutató a tévelygőknek 2:6. Ez a nézet nem áll ellentétben az angyalok hagyományos felfogásával, miszerint ők spirituális lények, akik egy másik valóságsíkon léteznek. A Kabbala szerint minden fizikai létező és energia egy neki megfelelő spirituális energiából fejlődött ki, és az attól függ. A természeti erőket ezért angyaloknak is nevezik, utalva spirituális megfelelőikre. Például a természet gyógyító erejét „Ráfáél angyalnak” nevezik, akinek feladata a gyógyítás. Egyes esetekben maga a spirituális eredet, vagyis az angyal „száll alá”, hogy elvégezze a munkáját, más esetekben pedig egy közvetítőn keresztül hat.Likutei Sichos 5. Köt. pp. 82-83.
- Genesis 32:27.
- Ez a véleménye: Nachmanides, Genesis 18:1.
- Ez a véleménye: Majmonidész, Útmutató a tévelygőknek 2:42.
- A Midrás egy olyan eseményt mesél el, amely Enós (Ádám unokája) idejében történt, amikor az angyalok emberi formát öltöttek, és leszálltak erre a világra – próbálva megmutatni, hogy miként maradnának szentek és spirituálisak, nem befolyásolva ezen világ kísértéseitől. Ehelyett a legalacsonyabb szintekre süllyedtek, és magukkal húzták a világot is. (Lásd a kommentárokat és a Midrást a Genesis 6:4-hez).
- Iggeret Hakodesh, 23.