
Október 7-e után sok, főleg fiatal zsidó döntött úgy, hogy Dávid-csillagot, vagy pl. Izrael határait tetováltatja magára. De mit mond erről a halacha? Alábbiakban Baruch S. Davidson, Chani Benjaminson és Tzvi Freeman cikkeit foglaljuk össze a Chabad.org oldalról.
A válasz rövid és velős: a zsidók nem tetoválnak.
A tetoválás tilalmának forrása a Mózes harmadik könyvében található (Leviticus 19:28): „Ne metsszetek tetoválást magatokra.” Ez a tilalom minden tetoválásra vonatkozik, kivéve az orvosi célból készítetteket, például amikor egy sebész vágásának irányát jelölik ki vele.
Bár egyes kommentátorok¹ úgy vélik, hogy ez a tilalom a Tóra chukim-jai közé tartozik – vagyis olyan parancsolatok közé, amelyek értelmét az emberi értelem nem képes teljesen felfogni –, más magyarázók többféle indoklást is adnak erre a parancsolatra:
- Az emberi test Isten alkotása, ezért nem helyénvaló megrontani Isten kezének munkáját. Különösen nem illendő Isten választott népének tagjai számára, hogy megcsonkítsák testüket. Hinnie kell az embernek, hogy Isten, a legnagyobb művész, a legmegfelelőbb módon formálta őt, és ezt a formát nem szabad megváltoztatni. A test megváltoztatása (hacsak nem egészségügyi okokból történik) egyenértékű Isten alkotásának megsértésével.²
- Az ókorban az volt a szokás, hogy a bálványimádók tetoválással jelezték elkötelezettségüket isteneik iránt – hasonlóan ahhoz, ahogyan a gazdák megjelölik állataikat. A Tóra több alkalommal is megtiltja az olyan szokások követését, amelyek a pogány vallások gyakorlataira hasonlítanak, mivel ezek követése az első lépés lehet azok bálványimádó hiedelmei és rituáléi felé.³
- A körülmetélés szövetsége egyedülálló abban, hogy testünkön hordozott jelként szimbolizálja kapcsolatunkat Istennel. Más jelek készítése a testen gyengítené és elértéktelenítené ezt a különleges szövetségi jelet.⁴
És ha én mégis szeretnék egy „zsidós” tetoválást, pl. egy Dávid-csillagot?
Az a tény, hogy Dávid-csillagot szeretnél, arra utal, hogy büszke zsidó vagy. A kérdés az, hogy vajon Dávid király mennyire lenne büszke arra, hogy a csillagát belevésed a bőrödbe? Számára a tetoválás olyasmi volt, amit a dekadens bálványimádók műveltek – ugyanúgy, mint a gyerekáldozatokat és a testük megsebesítését.
Minden olyan dolog, amit egykor a bálványimádók tettek – még ha ma már nem is vallási céllal teszik –, spirituális tisztátalanságot (héberül tumá-t) hordoz magában. A Tóra megtiltja a tetoválásokat, hogy ne érintkezzünk ezzel a tisztátalansággal – és ne hordozzuk magunkkal életünk végéig.
És épp ez a kellemetlen a tetoválásokban: hogy véglegesek. Egy 2002-es online felmérés szerint azoknak, akik tetováltattak, 19%-a később megbánta. Egy tartós tetoválást eltávolítani nagyon nehéz, és szinte lehetetlen nyom nélkül eltüntetni. Talán próbálj meg más módon kapcsolódni a zsidóságodhoz – például fekete bőrszíjak és kis dobozok (tefillin) segítségével, amelyeket a karodra és a fejedre köthetsz.
És az igaz, hogy nem temetik el zsidó temetőben azt, akin tetoválás van?
Az, akinek van tetoválása, továbbra is eltemethető egy zsidó temetőben. Ezzel együtt minden zsidó temetkezési egyletnek joga van saját kritériumokat meghatározni arra vonatkozóan, hogy kit temethetnek el a parcellájukban és kit nem. Ez abból fakad, hogy az emberek szeretnének – vagy joguk van – azok közelében nyugodni, akiket maguk választanak.
Tehát bár a zsidó törvények technikailag nem tiltják meg egy tetovált személy eltemetését egy zsidó temetőben, bizonyos temetkezési egyletek – nem a többség, és még csak meg sem közelítik a többséget – nem hajlandók saját közösségük tagjai közé temetni olyan személyt, aki tudatosan tetováltatta magát, mivel ez egy maradandó jele a zsidó törvény megszegésének.
Egyes temetkezési egyletek ezen gyakorlata vezetett ahhoz a tévhithez, hogy ez a tilalom a zsidó törvény szerves része.
Jegyzetek
- Lásd Rashi a Talmudról, Makkot 21a.
- Lásd Siftei Cohen a Leviticus 19:28-hoz; Rashi a Deuteronomy 14:1-hoz; Responsa Tzitz Eliezer 11:41.
- Maimonides, Mishneh Torah, A bálványimádásról szóló törvények 12:11.
- Sforno a Leviticus 19:27-re.
Az eredeti cikkek helyei:
https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/631046/jewish/Why-Does-Judaism-Forbid-Tattoos.htm
https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1424389/jewish/I-Want-a-Star-of-David-Tattoo.htm
1952 a Pava utcai romos zsinagogaban keszultem es voltam Bar Micva, a Rabbink ugy tanitotta, Tisztan kaptad tested Istentol, vigyazni kell ra, es Tisztan kell vissza adnod.